torsdag 26 augusti 2010

Avlösning, ja tack!

Prinsen har världens bästa morbror med sambo. Dit får han åka och sova över, de tar med honom på camping och anpassar sig efter prinsens behov. När vi ska hämta hem honom så bjuds det på mat!
Det var ett dygn av välbehövlig vila!

Vi har varit och träffat en LSS handläggare också, som berättade om vad vi har RÄTT till enligt lag. Under mötet så beslutade vi oss för att ansöka om avlösarservice. Vilket innebär att någon, professionell person kommer hem till oss och avlöser oss i hemmet. Det känns mycket mer bekvämt än att vi skall lämna bort prinsen.

Jag blir dock förbannad över att ALLT ansvar ligger hos oss. Vi skall ta reda på vad som finns att söka för hjälp och söka den, samtidigt som vi skall bearbeta och överleva vardagen.

Idag är bägaren på väg att rinna över, orken är slut, då skall handläggaren påbörja en utredning, bevilja och skicka handlingarna till avlösarservice. Någon därifrån skall komma hit och lära känna oss och prinsen INNAN vi känner oss redo att lämna boet. Jag vet inte när det är. Det kanske är lagom till prinsen skall börja förskolan och då känns det ju inte ok att dessutom starta upp en ny kontakt här hemma.

Min önskan hade varit att någon, typ kurator/psykolog på habiliteringen processat detta med oss tidigare. Så vi hade sökt upp LSS handläggaren tidigare och gjort ansökan och när vi känt oss redo så skulle allt bara sätta igång.

Inatt blev prinsen sjuk. Det tar aldrig slut.
Lagom till att jag gick och la mig, kände hur trött kroppen var efter två dagars arbete så vaknade han och var rosslig, hostig, slemmig och hulkade. Det var bara att gå upp med honom, sitta upprätt i soffan och slumra. 01:30 kom febern och sen gick jag med honom på magen fram till 04.
Då fick F ta vid, sjukskriva sig och ta över. Jag har knappt sovit, slumrat lite, varit uppe till och från för att torka lite spyor eller hjälpa till att trösta.

Nu är vi båda förbrukade, igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar