fredag 15 oktober 2010

omvänd inlärning

Innan jag fick barn funderade jag mycket på hur jag skulle vara som mamma, hur min sambo skulle vara som pappa, hur jag skulle tänka i olika uppfostringsutmaningar och vad jag ville lära mitt barn. Vi hade tillsammans en hel del diskussioner och samtal kring detta i samband med att vi beslutat oss för att skaffa barn, det hör väl till... ;)

Idag har jag förstått att det är inte kommer vara jag som lär mitt barn betydelsen av alla människors lika värde, jämställdhet och solidaritet. Det är ju Malte som får mig inse de betydelserna i mycket större format än vad jag har varit i närheten av att förstå. Jag har ju varit alldeles för snäv i mina tankar i dessa frågor
Å då anser jag mig själv vara en människa som funderat lite i livet och försöker leva som jag lär...

För 1,5 år sedan hade jag säkert upplevt ett barn som fötts med gomspalt varit tufft och sorgligt. Downsyndrom hade varit katastrof och multifunktionshindrad hade varit lika med döden. Det har hänt en hel del denna tid med Malte, han har lärt mig en hel del och hjälpt mig att ytterligare fundera lite över livet, mänskliga rättigheter, solidaritet, jämställdhet och människors lika värde.

Vilken tillgång!

1 kommentar:

  1. hej Louise jag har just börjat läsa din fina blogg, min syster Christel tipsade om den och jag har en dotter född med Läpp, käk o gomspalt, men det är ingenting i jämförelse med vad ni tvingas gå igenom och hantera! Tycker ni är riktiga kämpar och era älskade små barn kan skatta sig lyckliga som har er! //KRAM Lotta

    SvaraRadera